Strona główna Wydział Filozoficzny O wydziale Instytucje Wydziału Instytucje naukowo-dydaktyczne Instytut Filozofii Seminarium otwarte o neuroróżnorodności w dydaktyce akademickiej
Seminarium otwarte o neuroróżnorodności w dydaktyce akademickiej
W środę, 22 stycznia 2025 roku pracownicy IF mogli skorzystać z oferty specjalnego seminarium otwartego pt. „Neuroróżnorodność na uniwersytecie - jak wspierać w procesie studiowania osoby neuroatypowe” poprowadziła dr Anna Rybka. To odpowiedź na zapotrzebowanie pracowników zgłaszane w trakcie spotkań o dydaktyce, zwłaszcza tej spersonalizowanej, realizowanej podczas tutorialów i w pracy promotorskiej.
Prowadząca rozpoczęła od pracy w grupach, która miała na celu zebranie informacji nt. nastawień wobec tematu i oczekiwań wobec seminarium. Wykorzystała arkusze do pracy grupowej z krótką historyjką i pytaniami. W drugiej części przedstawiła kategorię “neuroróżnorodności” i scharakteryzowała, skąd się wzięła i czy (po co) jest nam potrzebna. Ukazała kategorię neuroróżnorodności w kontekście modeli zaburzeń. W szczególności chodziło o zastanowienie się, czy i na ile inna terminologia zmienia podejście do osób i ich zachowań. Następnie omówiła charakterystyczne trudności osób w spektrum autyzmu i z ADHD, ze wskazaniem tych cech ich funkcjonowania psychologicznego, które mogą mieć wpływ na jakość uczenia się, ale także funkcjonowania w roli studenta (praca w grupie, dostosowywanie się do wymagań i oczekiwań).
Ostatnia część seminarium dotyczyła pomocy, wskazówek/dostosowań dla studentów neuroatypowych, które mogą zostać wykorzystane podczas planowania i organizacji pracy dydaktycznej w trakcie semestru (np. organizacja materiałów, sposób podawania poleceń, itp.). W pakiecie tego seminarium była także możliwość indywidualnych konsultacji pracowników IF z naszą ekspertką.